Pengembangan Konten Nilai-Nilai Kecerdasan Emosional dalam Materi Pembelajaran Fisika pada Bahan Ajar

  • Zulhendri Kamus Universitas Negeri Padang
  • Asrizal Asrizal Jurusan Fisika, FMIPA Universitas Negeri Padang
  • Aufha Diny Putri Jurusan Fisika, FMIPA Universitas Negeri Padang

Abstract

Learning of physics according to the curriculum 2013 emphasizes the comprehensive achievement of student competence, so that the equality between soft skills and hard skills is formed. The role of learning materials especially physics subject is very important to support implementation of curriculum for physics learning. In fact, the knowledge and skills content of physics learning materials used students in school is more than attitude content. Development of physics learning materials integrated the values of emotional intelligence is the alternative solution of this problem. This research use Research and Development (R&D) method. This paper explains results of preliminary and main field testing of the physics learning materials integrated the values of emotional intelligence. This product has a validity value of around 85.83 or a very valid category. Based on data analysis, there are two results from this research. First, the practicality value of product according to teacher and student are an average score of 88.1 and 82 respectively or very high category.  Second, the physics learning materials integrated emotional intelligence values is effective to improve the student competences in learning. The results of research indicate that the emotional intelligence value developed in physics material is feasible using in physics learning than it able to realize the comprehensive competence achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Depdiknas. 2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.

Gardner, Howard. 1993. Multiple Intelligences: The Theory in Practice A Reader. New York: Basic Books.

Goleman, D. 1999. Kecerdasan Emosional. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Goleman, D. 2001. Kecerdasan Emosional untuk Mencapai Puncak Prestasi. Jakarta: Gramedia.

Kaimuddin. 2014. Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. Dinamika Ilmu (Journal of Education), Vol.14. No1, Juni 2014. Hlm. 47-64.

Kamus, Zulhendri. 2015. Validitas Pengembangan Nilai-Nilai Sosial Dalam Materi Fisika Kelas X SMA Pada Bahan Ajar Bermuatan Kecerdasan Komprehensif. Jurnal Eksakta Vol. 2. Tahun XVI, Juli 2015. Universitas Negeri Padang.

Kamus, Zulhendri., Asrizal. 2016. Implementasi Buku Teks Fisika Bermuatan Kecerdasan Komprehensif Pada Pembelajaran Peserta Didik Kelas X SMA Kota Padang Menggunakan Pendekatan Saintifik. Jurnal Eksakta Vol. 2. Tahun XVII, Juli 2016. Hlm. 44-49. Universitas Negeri Padang.

Kemdikbud. 2017. Panduan Implementasi Kecakapan Abad 21 Kurikulum 2013 di Sekolah Menengah Atas, Dirjen Pendidikan dasar dan Menengah: Jakarta.

Masaong, A. K. 2011. Kepemimpinan Berbasis Multipe Intelligence (Sinergi Kecerdasan Intelektual, Emosional, dan Spiritual Untuk Meraih Kesuksesan yang Gemilang). Bandung: Alfabeta.

Musfah. 2012. Membumikan Pendidikan Holistik, dalam Buku; Pendidikan Holistik (Pendekatan Lintas Perspektif). Kencana, Prenada Media Group. Jakarta.

Permendikbud Nomor 24 tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.

Ridwan. 2010. Belajar Mudah Penelitian untuk Guru, Karyawan, dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2012. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development). Bandung: Alfabeta.

Syam, J., Asrizal., dan Kamus, Zulhendri. 2017. Pengaruh Buku Ajar Bermuatan Kecerdasan Komprehensif dalam Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Kompetensi Fisika Peserta Didik Kelas X SMAN 9 Padang. Jurnal Pillar of Physics Education. Vol. 9. Hlm. 73-80.

Uno, H. B. 2006. Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Published
2018-11-26
How to Cite
Kamus, Z., Asrizal, A., & Putri, A. (2018). Pengembangan Konten Nilai-Nilai Kecerdasan Emosional dalam Materi Pembelajaran Fisika pada Bahan Ajar. JURNAL EKSAKTA PENDIDIKAN (JEP), 2(2), 123-131. https://doi.org/10.24036/jep/vol2-iss2/247

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.