Analisis Kompetensi Guru dalam Mempersiapkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Era Revolusi Industri 4.0
Abstract
Indonesia faces the biggest challenge in education. Various problems have arisen including teachers not yet utilizing technology optimally in learning. Teachers in schools still maintain conventional learning. Actions to motivate teachers are needed so that integrated learning of information technology can be implemented well. This is in accordance with the demands of the industrial revolution 4.0 in the learning process where teachers and students together make innovations including the use of information technology-based learning media. To find out how deep the teacher's understanding of the preparation of information technology-based learning media in the revolution era 4.0, analysis in the form of quantitative data presented descriptively is needed.
Downloads
References
Arsyad, Azhar. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Budiwibowo, Satrijo. (2014). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transaksional, Transforma sional dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru (Karyawan) di Kota Madiun. Premiere Educandum, 4(2), 119 – 132.
Divayana, D.G.H. (2018). Pelatihan Pembuatan Buku Digital Berbasis Kvisoft Flipbook Maker Bagi Para Guru Di SMK TI Udayana. Jurnal Abdimas Dewantara, 1(2), 31-44.
Divayana, D.G.H., Suyasa, P.W.A., & Sugihartini, N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Untuk Matakuliah Kurikulum dan Pengajaran di Jurusan Pendidikan Teknik Informatika Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 5(3), 149-157.
Fadli, A., Suharno, S., & Musadad, A. A. (2017). Deskripsi Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Berbasis Role Play Game Education untuk Pembelajaran Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan.
Gomes, Faustino Cardoso. (2000). Managemen Sumber Daya Manusia. Edisi I. Yogyakarta, Andi Offset.
Hasanah, Lukman Nulhakim Umrotul. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Film Animasi sebagai Media Pembela jaran Konsep Fotosintesis. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 1(1), 91-106.
Hidayatullah, Muhammad Syarif. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berba sis Flipbook Maker Pada Mata Pelajaran Elektronika Dasar di SMK Negeri 1 Sampang. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 5(1), 83-88.
Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Misbahudin. (2013). Analisis Data Penelitian dengan Statistik. Jakarta: Bumi Aksara Jakarta.
Mulyaningsih, N.N., & Saraswati, D.L. (2017). Penerapan Media Pembelajaran Digital Book Dengan Kvisoft Flipbook Maker. Jurnal Pendidikan Fisika, 5 (1), 25-32.
Nurmayanti, Fitri, Fauzi Bakri dan Esmar Budi. (2015). Pengembangan Modul Elektro nik Fisika dengan Strategi PDEODE pada Pokok Bahasan Teori Kinetik Gas untuk Siswa Kelas XI SMA. Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains 2015. Bandung
Nuroifah, N. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Materi Sistem Ekskresi Siswa Kelas XI SMAN1 Dawarblandong Mojokerto. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 1(1).
Permanasari, Anna. (2016). STEM Education: Inovasi dalam Pembelajaran Sains. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains (SNPS)
Rahim, Fanny Rahmatina et al. (2017). Studi Pengalaman Guru-Guru MTsN 6 Pesisir Selatan Dalam Penulisan Karya Tulis Ilmiah Guna Meningkatan Iptek Masyarakat Serta Mewujudkan Guru yang Profesional. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), [S.l.], v. 1, n. 2, p. 80-87, dec. 2017. ISSN 2579-860X.
Rahim, Fanny Rahmatina. (2018). Research Based Learning dalam Pembelajaran IPA Terpadu untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa. SEMESTA: Journal of Science Education and Teaching, [S.l.], v.1, n.2, p.32-38, dec. ISSN 2598-1951.
Rahim, Fanny Rahmatina. (2019a). Implemen tasi Research Based Learning (RBL) pada Mata Kuliah IPA Terpadu di Pro-gram Studi Pendidikan Fisika. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), [S.l.], v.3, n.1, p.82-91, May 2019. ISSN 2579-860X.
Rahim, F R et al. (2019b). A Preliminary Investigation Into Critical and Creative Thinking Skills of University Students in Integrated Science Class 7 Course. Journal of Physics: Conference Series. 1185012131 doi:10.1088/1742-596/1185/1/012131.
Rizki, Swaditya. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Program Linear Berbasis Kontekstual dan Ict. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 5(2), 137-144.
Rozy, Adam Fatchur dan Yuda Anggana A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Elektronika Berbasis 3d Pageflip pada Mata Pelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika di SMK Negeri 1 Kediri. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Unesa, 6(1), 1-7.
Rusman, Deni Kurniawan. (2012). Pembelajaran Berbasis Teknologi dan Informasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Sanjaya, Wina. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: Kencana.
Seamardi. (2016). Penerapan Inovasi Flipbook sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan hasil belajar Pengenalan PHP Kelas XI RPL di SMKN 2 Mojokerto. Jurnal IT-Edu, 1(2), 2016, ISSN 2540-9263.
Sugianto, D., Abdullah, A.G., Elvyanti, S., & Muladi, Y. (2013). Modul Virtual: Multimedia Flipbook Dasar Teknik Digital. INVOTEC, 9(2), 101-116.
Sugiharni, G.A.D. (2018). Pengembangan Modul Matematika Diskrit Berbentuk Digital Dengan Pola Pendistribusian Asyn chrnous Menggunakan Teknologi Open Source. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 7(1), 58-72.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualititatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryadi. (2007). Pemanfaatan ICT Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 8(1), 83-98, e-ISSN 2442-2266.
Suwardana, Hendra. (2017). Revolusi Industri 4.0 Berbasis Revolusi Mental. JATI UNIK, 1(2), 102-110.
Suyanto. (2006). Dinamika Pendidikan Nasional (dalam Percaturan Dunia Global). Jakarta: PSAP Muhammadiyah.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Copyright (c) 2019 Fanny Rahmatina Rahim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.