Pengembangan Media Pembelajaran menggunakan Construct 2 pada Materi Relasi dan Fungsi untuk Kelas VIII SMP
Abstract
This study aims to develop a learning media by using construct 2 to the material of relations and functions. The type of research is research and development with the 4D model were define, design, development, and disseminate. The subjects of this study were students of class VIII F Junior High School 3 Bintan amounting to 32 people in the 2019/2020 academic year. The research data was collected by using a validation technique involving 2 expert validators, each material expert and media expert, also collected by a questionnaire responding from educators and students. The research instrument consisted of validation sheets and questionnaire sheets. The research data were analyzed by changing ordinal data into interval data with the rating scale technique. The percentage of acquisition is calculated to get the category of validity and practicality. The results of this study based on the validation of material experts obtained 88.23% are in very valid criteria and validation of media experts obtained 83.33% are in very valid criteria. The response by students obtained 88.84% are in very practical criteria and from educators obtained 91.67% are in very practical criteria.
Downloads
References
Cahyaningtyas, A. W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Quantum Learning untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 1 Depok. Skripsi. Universitas Negeri Yog yakarta.
Hasibuan, A. M., Saragih, S., & Amry, Z. (2019). Development of learning materials based on realistic mathematics education to improve problem solving ability and student learning independence. Interna tional Electronic Journal of Mathematics Education, 14(1), 243–252.
Izzati, N. (2012). Peningkatan Kemampuan Ko munikasi Matematis dan Kemandirian Bela jar Siswa SMP melalui Pendekatan Pendi dikan Matematika Realistik. Disertasi. Uni versitas Pendidikan Indonesia.
Izzati, N. (2017). Penerapan pmr pada pembela jaran matematika untuk meningkatkan ke mandirian belajar siswa smp. Jurnal Kip rah, 5(2), 30–49.
Komariah, S., Suhendri, H., & Hakim, A. R. (2018). Pengembangan media pembelajar an matematika siswa SMP berbasis andro id. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Mate matika), 4(1), 43.
Lestari, E. S. (2017). Penggunaan Media La boratorium Virtual untuk Meningkatkan Pengetahuan Prosedural Siswa pada Pokok Bahasan Sistem Ekskresi. Skripsi. Univer sitas Pasundan.
Maimunah. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Realistic Mathematics Education dengan Konteks Kemaritiman untuk Melatih Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik SMA Kelas XI. Skripsi. Universitas Maritim Raja Ali Haji, Tanjungpinang.
Mardiah, S. (2018). Pengembangan Modul Pem belajaran Matematika Berbasis Etnomate matika menggunakan Metode Inkuiri pada Kelas VII. Skripsi. Universitas Islam Nege ri Raden Intan, Lampung.
Maulana, M. A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Leaflet pada Materi Sistem Sirkulasi Kelas XI MAN 1 Ma kassar. Skripsi. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Muhtasyam, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berupa Game Edukasi Berbasis Android dengan Bantuan Software Construct 2 pada Materi Aljabar. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Nurrahma, H. (2018). Pengembangan Gamelan (Game Matematika Petualangan) sebagai Media Tes Ulangan Harian Berbasis Soal Cerita. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Nursidik, H. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbantu Software Lectora Inspire pada Materi Relasi dan Fungsi Kelas X. Skripsi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Purbasari, R. J., Kahfi, M. S., & Yunus, M. (2012). Pengembangan aplikasi android sebagai media pembelajaran matematika pada materi dimensi tiga untuk siswa sma kelas x. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 3–11.
Ramadan, F. A. (2018). Pengembangan Mobile Learning “Rensi (Relasi dan Fungsi)†Berbasis Android pada Pokok Bahasan Relasi dan Fungsi sebagai Sumber Belajar Mandiri Siswa Kelas VIII SMP. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Setyadi, D. (2017). Pengembangan mobile learning berbasis android sebagai sarana berlatih mengerjakan soal matematika. Satya Widya, 33(2), 87–92.
Yustin, J. A., Sujaini, H., & Irwansyah, M. A. (2016). Rancang bangun aplikasi game edukasi pembelajaran matematika meng gunakan construct 2. Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi (JUSTIN), 1(1), 1–5.
Copyright (c) 2020 Beby Meidhita Syam, Nur Izzati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.