Pengembangan Penuntun Praktikum Botani Tingkat Rendah untuk Mahasiswa Pendidikan Biologi

  • Syahriani Syahriani Pendidikan Biologi, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia
  • Syamsul Syamsul Pendidikan Biologi, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia
  • Wiwin Pramita Arif Pendidikan Biologi, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia
Keywords: Practicum Guide, Research and Development

Abstract

The presence of an experiment guide is necessary for effective and efficient experiments. The purpose of this research is to get low-level botanical experiment guidance in valid and practical Biology Education students. The kind of studies so that it will be used is Research & Development (R &D). The improvement version used on this have a look at is the ADDIE version. The instruments used are validation sheets as well as lecturers and students' response questionnaires. Based on the results of the validation evaluation, the level of the botanical training guide is low and the overall average score is 3.58 (3.5 ≤ V ≤ 4.0), which is very useful in the category that is the result of the student evaluation. We can conclude that the low-level plant training guide 3.52 is a very positive category and the student response is a very positive category at 3.57 and that the training manual is actually used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Alexander, A., Rahayu, H. M., & Kurniawan, A. D. (2018). Pengembangan Penuntun Praktikum Fotosintesis Berbasis Audio Visual Menggunakan Program Camtacia Studio di SMAN 1 Hulu Gurung. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 6(2), 75–82.

Aprilia, L., Lestariningsih, N., & Ayatusa’adah. (2020). Pengembangan Penuntun Praktikum Berbasis Inkuiri Terbimbing Materi Interaksi Makhluk Hidup pada Siswa MTs Darul Amin Palangka Raya. Journal of Biology Learning, 2(2), 112-120.

Asih, T., Khayuridlo, M., & Noor, R. (2018). Development of Low Plants Botany Practicum Module Through Macroalgae Identification of West Coastal Area of. Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 2(2), 93–102.

Bago, A. S. (2018). Pengembangan Penuntun Praktikum Biologi Disertai Gambar Pada Materi Jaringan Tumbuhan Berbasis Guided Discovery untuk Siswa SMA Se Kecamatan Teluk Dalam. Jurnal Education and Development, 5(2), 85–90.

Cahyana, A. (2010). Upaya Peningkatan Mutu Melalui Otonomi Satuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 16(2), 109–117.

Darmaji, D., Kurniawan, D. A., Astalini & Nasih, N. R. (2019). Persepsi Mahasiswa pada Penuntun Praktikum Fisika Dasar II Berbasis Mobile Learning. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(4), 516-523.

Dari, R. W., Purwaningsih, S. & Darmaji. (2021). Pengembangan Penuntun Praktikum Fisika SMA/MA Berbasis KPS menggunakan 3D Pageflip Professional pada Materi Pengukuran. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 230–241.

Fauziah, N. (2018). Validitas Penuntun Praktikum Biologi Umum Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Mahasiswa. Indonesian Biology Teachers; Jurnal Pembelajaran Biologi, 1(2), 42-45.

Heldalia, Purwaningsih, S., & Darmaji. (2021). Studi Pendahuluan sebagai Dasar Pengembangan Penuntun Praktikum Elektronik Berbasis Keterampilan Proses Sains pada Materi Optik Geometri Untuk SMP/MTs. Jurnal Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 252–257.

Kenengsih, S. (2017). Pengembangan Penuntun Praktikum Mikrobiologi Berorientasi Inkuiri Terbimbing untuk Mahasiswa STKIP PGRI Sumatera Barat. Saintifik: Jurnal Pendidikan MIPA. 1(2), 50-56.

Mukhid, A. (2007). Meningkatkan Kualitas Pendidikan Melalui Sistem Pembelajaran yang Tepat. Tadrîs, 2(1), 120–133.

Mustami, M. K. (2017). Validitas Pengembang an Penuntun Praktikum Ilustratif Mikro teknik Hewan Berbasis Guided Inquiry. Jurnal Ilmiah Pena, 11(1), 75–83.

Niken. (2017). Pengembangan Penuntun Prakti kum Biologi Bernuansa Keterampilan Proses Sains Untuk Siswa Sma Kelas XI Semester Genap. Jurnal Kesehatan STIKes Prima Nusantara Bukittinggi, 8(1), 48–53.

Permana, W. M., Kasrina, & Ansori. (2021). Pengembangan Suplemen Penuntun Praktikum Taksonomi Tumbuhan Tinggi Berdasarkan Studi Etnobotani Tumbuhan Mangrove Di Kota Bengkulu. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 5(1), 65–73.

Prasetyo, M. M. (2016). Pengembangan Penuntun Praktikum Mikrobiologi Berbasis Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pendidikan Biologi Uin Alauddin Makassar. Jurnal Biotek, 4(1), 1–20.

Sumarmin,R. & Roza, R. K. (2019). Pengembangan Penuntun Praktikum Biologi Berbasis Pendekatan Saintifik untuk MTS_SMP Kelas VII Semester II. 3(2), 152–158.

Umah, S. K., Sudarmin, & Dewi, N. R. (2014). Pengembangan Petunjuk Praktikum IPA Terpadu Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Tema Makanan dan Kesehatan. USEJ - Unnes Science Education Journal, 3(2), 511–518.

Thahir, R., Magfirah, N., & Anisa. (2021). Pengembangan Penuntun Praktikum Keanekaragaman Hewan Berbasis Contextual Teaching and Learning Mahasiswa Pendidikan Biologi. Jurnal Biotek, 9(1), 75.

Widoyoko, E. P. (2011). Evaluasi Program Pembelajaran; Panduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Published
2022-05-26
How to Cite
Syahriani, S., Syamsul, S., & Arif, W. (2022). Pengembangan Penuntun Praktikum Botani Tingkat Rendah untuk Mahasiswa Pendidikan Biologi. JURNAL EKSAKTA PENDIDIKAN (JEP), 6(1), 103-110. https://doi.org/10.24036/jep/vol6-iss1/623

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.