Laboratorium Virtual dengan Aplikasi PhET untuk Memperkuat Penguasaan Konsep Listrik Dinamis Siswa pada Pembelajaran Online

  • Azani Fitri Guru IPA SMPN 3 Ampek Angkek Kabupaten Agam, Sumatera Barat
Keywords: PhET, dynamic electricity

Abstract

Online learning is the good solution to reduce the spread of the Covid-19 outbreak. Teachers can use PhET simulations to show students experiments during online learning. Some schools have limitations in implementing online learning, one of which is SMPN 3 Ampek Angkek. This is evidenced by the results of the student daily assessment (PH) which is still below the minimal mastery criteria. The purpose of this study was to analyze the progress of students' mastery of concepts on dynamic electricity in class IX of SMPN 3 Ampek Angkek. This research includes classroom action research. The subjects of this study were grade IX students of SMP Negeri 3 Ampek Angkek. The research instrument was a concept mastery test and a questionnaire. The results showed that there was an increase in the average concept mastery test in cycle 1 of 84.64 and cycle 2 of 91.86 with a minimal mastery criteria of 70. The data on student responses to the implementation of learning included both categories in cycle 1 and cycle 2. This study provides initial data as a basis for further researchers to design a student worksheet using a learning model that varies according to the level of difficulty of the learning material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, L.W., et al., (2002) A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Longman: New York, 41, 302.

Arifudin, M. (2021). Penggunaan Laboratorium Virtual Phet untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa SMA. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(6), 906-916.

Arikunto, S. (2002). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Asrizal., Hendri, A., Hidayati., & Festiyed. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Penemuan Mengintegrasikan Laborato rium Virtual dan Hots untuk Meningkat kan Hasil Pembelajaran Siswa SMA Kelas XI. Prosiding Seminar Nasional Hibah Program Penugasan Dosen ke Sekolah (PDS), UNP.

Asrizal., Yohandri., & Kamus, Z. (2019). Studi Hasil Pelatihan Analisis Video dan Tool Pemodelan Tracker pada Guru MGMP Fisika Kabupaten Agam. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 2(1), 41-48.

Astuti, I. A., & Handayani, S. (2018). Penggunaan Virtual Laboratory Berbasis PhET Simulation untuk Menemukan Konstanta Wien. Jurnal Penelitian Fisika, 9(2).

Batubara, B. M. (2021). The Problems of the World of Education in the Middle of the Covid-19 Pandemic. Budapest Interna tional Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 4(1), 450-457.

BR, N. (2020). Pendampingan Penggunaan PhET-Simulation sebagai Media Pembe lajaran Guru dalam Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Siswa di Kecamatan Paciran. Jurnal Abdimas Berdaya: Jurnal Pembelajaran, Pemberdayaan dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 60-66.

Burton, R. (2019). A Review of Nearpod–an Interactive Tool for Student Engagement. Journal of Applied Learning and Teaching, 2(2), 95-97.

Hidayat, R. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Di Mts. Muhammadiyah 22 Padangsidimpuan. Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman, 2(2).

Kokkonen, T., & Schalk, L. (2021). One Instructional Sequence Fits All? A Conceptual Analysis of The Applicability of Concreteness Fading in Mathematics, Physics, Chemistry, and Biology Education. Educational Psychology Review, 33(3), 797-821.

Kurniawan, R., Rifa'i, M. R., & Fajar, D. M. (2020). Analisis Kemenarikan Media Pembelajaran PhET Berbasis Virtual Lab pada Materi Listrik Statis Selama Perkuliahan Daring Ditinjau dari Perspektif Mahasiswa. VEKTOR: Jurnal Pendidikan IPA, 1(1), 19-28.

Lamanepa, G., Begu, P. O., Ki'i, O. A., & Pasaribu, R. (2020). Simulasi Aplikasi Interaktif PhET Bagi Siswa SMA Plus Nusa Timor. Selaparang Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1), 642-645.

Mahyoob, M. (2020). Challenges of e-Learning during the COVID-19 Pandemic Experienced by EFL Learners. Arab World English Journal (AWEJ), 11(4).

Maloring, B. D. C., Sandu, A., Soesanto, R. H., & Seleky, J. S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Matematika. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 16(2), 282-301

Niliyanti, M. (2021). Pengelolaan Laboratorium IPA Di SMA Negeri 3 Bengkulu Selatan. Manajer Pendidikan, 15(2), 1-5.

Oktaviani, W., Gunawan, G., & Sutrio, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Kontekstual untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 3(1), 1-7.

Rahayu, C., & Sartika, S. (2021). Motivasi Belajar Siswa dan Pemahaman Konsep Sains Melalui Penggunaan Simulasi Interaktif PhET. SEJ ( Jurnal Pendidikan Sains), 4(1), 63-76.

Rahma, A. A. (2021). Efektivitas Penggunaan Virtual Lab Phet Sebagai Media Pembelajaran Fisika Terhadap Hasil Belajar Siswa. Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(2), 47-51.

Ramadhan, A., Hasyim, F., & Wibowo, H. A. C. (2019). Efektifitas Pembelajaran Fisika Bab Gaya Menggunakan Media Simulasi PhET Dan Alat Peraga Sederhana Pada Siswa SMP Kelas 8 Untuk Meningkatkan Penguasaan Materi. FKIP E-Proceeding, 4(1), 125-128.

Rizaldi, D., Jufri, A. W., & Jamal, J. (2020). PhET: Simulasi Interaktif dalam Proses Pembelajaran Fisika. Jurnal Imiah Profesi Pendidikan, 5(1), 10-14.

Rizki, R. R., & Heryanto, S. (2017). Penerapan Pembelajaran Daring Kombinasi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C Vokasi di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Pioneer Karanganyar. E-Journal Unesa, 6(2), 1-11.

Rohana, S. R. S. (2020). Model Pembelajaran Daring Pasca Pandemi Covid-19. At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 192-208.

Salaman, H., Setiawan, A., & Hamidah, I. (2010). Pembelajaran Berbasis Virtual Laboratory untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep pada Materi Listrik Dinamis. In Proceedings of The 4th International Conference on Teacher Education, 688-692.

Salirawati, D. (2009). Manajemen Laboratorium Kimia/IPA. Yogyakarta: Jurusan Pendidikan Kimia FMIPA UNY.

Saputra, R., Susilawati, S., & Verawati, N. S. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Simulasi PhET (Physics Education Technology) Terhadap Hasil Belajar Fisika. Jural Pijar MIPA, 15(2), 110-115.

Sari, B. W. (2020). Penerapan Aplikasi PhET untuk Pembelajaran Materi Suhu dan Kalor Pengaruhnya pada Hasil Belajar Siswa di SMP Kelas VII. Doctoral dissertation, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Jember.

Sayekti, I. C., & Kinasih, A. M. (2017). Kemampuan Guru Menerapkan Keteram pilan Proses Sains dalam Pembelajaran IPA pada Siswa Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 4(1), 97-105.

Setiadi, R., & Muflika, A. (2012). Eksplorasi Pemberdayaan Courseware Simulasi PhET untuk Membangun Keterampilan Proses Sains Siswa SMA. Jurnal Pengajaran MIPA, 17(2), 258-268.

Semaranatha, I. M., Mardana, I. B. P., & Rapi, N. K. (2017). Tindak Guru Fisika Dalam Penerapan Pembelajaran Berpusat Pada Siswa Di SMA Negeri 1 Sawan. Wahana Matematika dan Sains: Jurnal Mate matika, Sains, dan Pembelajarannya, 10(1), 49-59.

Silaban, B. (2014). Hubungan Antara Konsep Fisika dan Kreatifitas dengan Kemam puan Memecahkan Masalah pada Materi Pokok Listrik Statis. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 20(1), 65-75.

Smith, T. L., Greenberg, J., Reid, S., & Moore, E. B. (2018, April). Parallel Dom Architecture for Accessible Interactive Simulations. In Proceedings of the 15th International Web for All Conference, 1-8.

Subhan, A. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Aktif Tipe Card Sort dengan Simulasi PhET pada Materi Lensa untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 12(2), 143-150.

Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Praktikum Sebagai Sarana Siswa untuk Berlatih Menerapkan Keterampilan Proses Sains Dalam Materi Biologi. Bio Educatio, 2(2), 279492.

Watson, S. W. (2019). Virtual Chemistry. The Science Teacher, 87(2), 25-30.

Yulia, I., Connie, C., & Risdianto, E. (2018). Pengembangan LKPD Berbasis Inquiry Berbantuan Simulasi Phet Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Gelombang Cahaya di Kelas XI MIPA SMAN 2 Kota Bengkulu. Jurnal Kumparan Fisika, 1(3), 64-70.

Published
2022-05-26
How to Cite
Fitri, A. (2022). Laboratorium Virtual dengan Aplikasi PhET untuk Memperkuat Penguasaan Konsep Listrik Dinamis Siswa pada Pembelajaran Online. JURNAL EKSAKTA PENDIDIKAN (JEP), 6(1), 52-60. https://doi.org/10.24036/jep/vol6-iss1/624

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.