Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Materi Ekosistem Pada Motivasi Belajar Siswa

  • Yustina Taek Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Timor
  • Vinsensia Ulia Rita Sila Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Timor
  • Feliksitas Angel Masing Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Timor
Keywords: Motivation, Group investigation learning model, Cooperative type

Abstract

This research aims to determine the effect of the learning model cooperative type group investigation on students' learning motivation on ecosystem material at SMPN Kiupunu. This study is an experimental study and the design in this study is Non-Randomized Post-Test Only Control Group Design. The population in this study was all students of class VII SMPN Kiupunu totaling 36 students and the samples were taken from class VII A and class VII B, each each class is 18. The sampling technique is purposive sampling. The data collection method used is a motivational questionnaire. Based on data from research conducted at SMPN Kiupunu, it shows that there is an effect of applying the group investigation model on the learning motivation of class VII students. This is evidenced by the value of the significance level on the T-test of 0.000. This is where Ho is rejected and Ha is accepted or there is an effect of the application of the group investigation cooperative learning model on the learning motivation of class VII students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amri. (2015). Perbandingan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA yang Diajar Menggunakan Model Pembelajaran Koope ratif Tipe Group Investigation dengan Mo del Problem Based Instruction. Jurnal Bio logi dan Pendi dikan Biologi, 3(2), 18-34.

Brahmana, E. M. (2016). Analisis Motivasi Bela jar Biologi Siswa Kelas VIII Mts Sejahtera Bersama Rambah Samo Tahun Pembela jaran 2014/2015. Jurnal Ilmiah Mahasis wa FKIP Prodi Biologi, 1(1).

Cahyani, D. (2014). Hubungan Motivasi Belajar dan Perhatian Orang Tua dengan Kesiapan Belajar Siswa Kelas V SDN di Gugus II Kecamatan Galur Kulon Progo. Skripsi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Negeri Yogyakarta.

Divayana, D. G. H. (2016). Studi Komparatif Penggunaan Model Pembelajaran Group Investigation dan Snowball Throwing Ter hadap Motivasi dan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran TIK Siswa Kelas X SMA Labora torium Undiksha. Karmapati (Kum pulan Artikel Mahasiswa Teknik Pendidik an Informatika, 5(2), 190-199.

Dudung, Agus. (2018). Kompetensi Profesional Guru. JKKP: Jurnal Kesejahteraan Keluarga dan Pendidikan, 05(01), 9-19

Fadhila F. (2015). Penerapan Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Proses Sains Pada Materi Interaksi Makhluk Hi dup Dengan Lingkungan. Skripsi. Universi tas Negeri Semarang.

Fajri, S. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigasi (GI) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Kog nitif Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Ka yangan Tahun Pelajaran 2013/2014. Pro gram Studi Pendidikan Biologi.

Isjoni. (2009). Pembelajaran Kooperatif. Yogya karta: Pustaka Pelajar.

Karina. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Ter hadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Karanghar jo. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(4), 2-11.

Lindawati, Siska Desy Fatmariyanti, dan Arif Maftukhin. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa MAN 1 Kebumen. Jurnal Radiasi. 3(1), 42-45.

Nicola, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Iosifidis, C., Agha, M., & Agha, R. (2020). The Socio-Economic Impli cations of the Coronavirus Pandemic (CO VID-19): A review. International Journal of Surgery (London, England), 78, 185.

Rustina. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif tipe Group Investigation Ber bantuan Media Konkrit Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD Gugus II Tampak siring. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).

Sardiman, A.M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo

Sugiyono. (2014). Metode penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sya’ban A. (2005). Teknik Analisis Data Peneli tian. Jakarta Timur, Universitas UHAM KA.

Sansone, C., Judith, M., & Harackiewicz. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivation: The Search for Optimal Motivation and Per formance. San Diego: Academic Press.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.

Sumarni. (2016). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS Mengguna kan Model Pembelajaran Koope ratif Tipe Group Investigation. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(2), 123-129.

Sudijono, A. (2012). Pengantar Statistik Pen didikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Slavin, R. E. (2005). Cooperative Learning. USA. Allymand and Bacon.

Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran Ber orientasi Standar Proses Pendidikan. Ja karta. Kencana.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Presiden Republik Indo nesia.

Wahab, R. (2015). Psikologi Pendidikan. Palem bang: Grafika Telindo Press.

Published
2022-11-30
How to Cite
Taek, Y., Sila, V., & Masing, F. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Materi Ekosistem Pada Motivasi Belajar Siswa. JURNAL EKSAKTA PENDIDIKAN (JEP), 6(2), 262-268. https://doi.org/10.24036/jep/vol6-iss2/658

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.