Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Android Pada Materi Elastisitas Bahan untuk SMA Kelas XI
Abstract
The development of the use of Android opens up opportunities for the use of Android in supporting learning. For example, the use of Android as an interactive learning medium. This study aims to determine and understand the development of android-based interactive multimedia in physics subjects with elasticity material for class XI SMA using a 4-D model. However, it is focused on testing the validity of Android-based interactive multimedia on the content and display aspects. The sample that became the subject of this study was students of class XI SMAN 6 Tasikmalaya. Meanwhile, the instrument used to collect data in this study was a questionnaire analysis of student needs for learning media and product validity testing. Validity uses a Likert scale with an assessment score on the content and appearance aspects validity sheet. The results show that the media developed is valid. With the results of the validity test on the content aspect, namely 0.87. Meanwhile, the results of the validity test on the content aspect are 0.93, so the average is 0.9, which means it is included in the valid category. As a result, this Android-based interactive multimedia can be used in class XI high school physics learning activities with material elasticity.
Downloads
References
Ardiansyah, A. A., & Nana, N. (2020). Peran Mobile Learning sebagai Inovasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran di Sekolah. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 3(1), 47-56.
Ariyanti, D. (2020). Multimedia Interaktif Berbasis Ispring Suite 8. Jurnal Education and development, 8(2), 381-381.
Bambang, W. (2008). Teknologi Pembelajaran Landasan dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Binato, I (2010). Multimedia Digital Dasar Teori Dan Pengembangannya. Yogya karta: Andi Offset.
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media
Dzulkifli, M. A., & Mustafar, M. F. (2013). The Influence of Colour on Memory Performance: A review. The Malaysian journal of medical sciences: MJMS, 20(2), 3.
Islamiyah, D. (2011). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Dalam Memahami Bacaan Bahasa Inggris Melaui Strategi Inkuiri Di Kelas Iva Minu Ngingas Waru Sidoarjo (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).
Kartadinata, S. (2009). Membangun Keutuhan Bangsa melalui Pendidikan dalam Bingkai Utuh Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Rektor Universitas Pendidikan Indonesia.
Kemp, J.E., dan Dayton, D.K. (1985). Planning and Producing Instructional Media. NewYork: Harper & Row Publisher Inc.
Lautfer. Ruth. (1993). Pedoman Pelayanan Anak. Malang Indonesia: Yayasan Persekutuan Pekabaran Injil Indonesia.
Munir. (2012). Multimedia Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Muyaroah, S., & Fajartia, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS 6 pada Mata Pelajaran Biologi. Innovative Journal of Curriculum and Educational Techno logy, 6(2), 22-26.
Resiani, N. K., Agung, A. A. G., & Jampel, I. N. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran IPS Siswa kelas VII Semester genap di SMP N 7 singaraja Tahun ajaran 2014/2015. Jurnal Edutech Undiksha, 3(1).
Muyaroah, S., & Fajartia, M. (2017). Pengem bangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS 6 pada Mata Pelajaran Biologi. Innovative Journal of Curri culum and Educational Techno logy, 2(2), 79–83.
Nurseto, T. (2011). Membuat Media Pembe lajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8(1).
Kusuma, N. R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Power Point Ispring Suite 8 pada Konsep Sistem Ekskresidi Sekolah Menengah Atas (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).
Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif: Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Yogyakarta: Diva Press
Riduwan & Akdon. (2013). Rumus dan Data Dalam Analisis Statistika. Bandung: Alfabeta.
Ridwan. (2013). Skala-Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Rizal, R., Rusdiana, D., Setiawan, W., & Siahaan, P. (2020). Digital Literacy Test: Development of Multiple Choice Test for Preservice Physics Teachers. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(3), 7085-7095.
Sanacore, J. (2008). Turning Reluctant Learners into Inspired learners. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 82(1), 40-44.
Santoso, S., & Nurmalina, R. (2017). Perencanaan dan Pengembangan Apli kasi Absensi Mahasiswa Menggunakan Smart Card Guna Pengembangan Kampus Cerdas. Jurnal Integrasi, 9(1), 84-91.
Sardi, M. F., & Anistyasari, Y. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Android Dengan Pendekatan Somatis , Auditori , Visual Dan Intelektual (Savi). Jurnal IT-EDU, 5(1), 389–397
Scarsella, A. W., & Stofega (2018). Worldwide Smartphone Forecast. IDC Research.
Sepyanda, M. (2018). Using Google Classroom as an Effective Way to Collect Students’ Assignments. Jurnal Akrab Juara. Vol.8 No.2 Edisi Mei 2020
Surjono, Herman Dwi. (2017). Multimedia Pembelajaran Interaktif Konsep dan Pengembangan. Yogyakarta: UNY Press.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendi dikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitati, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuanti tatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
Susanti, E., Rizal, R., & Sulistyaningsih, D. (2021). Usability of Screencast in 1st Basic Physics Lectures During the Covid-19 Pandemic: Student’s Percep tion Analysis. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(3), 459-465.
Triyanto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.
Thiagarajan, S. Semmel, D.S. Semmel, M.I. (1974). Instructional Development for teacher of exceptional Children. Blomington: Indiana University.
Yuniasih, N., Aini, R. N., & Widowati, R. (2018). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Ispring Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V Di SDN Ciptomulyo 3 Kota Malang. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 8(2), 85-94.
Copyright (c) 2022 Rosana Yulia, Ernita Susanti, Rahmat Rizal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.