Pengembangan Media Video sebagai Petunjuk Praktikum pada Materi Karbohidrat

  • Verya Adithya Program Studi Pendidikan Kimia, FKIP, Universitas Tanjungpura
  • Masriani Masriani Program Studi Pendidikan Kimia, FKIP, Universitas Tanjungpura
  • Maria Ulfah Program Studi Pendidikan Kimia, FKIP, Universitas Tanjungpura
  • Rini Muharini Program Studi Pendidikan Kimia, FKIP, Universitas Tanjungpura
  • Rody Putra Sartika Program Studi Pendidikan Kimia, FKIP, Universitas Tanjungpura

Abstract

This research is based on the results of observations of students of chemistry education class of 2020, where students have difficulty in identifying the Benedict and Seliwanoff tests because the test results are similar. This study aims to determine the feasibility level of animated video practicum instructions on carbohydrate material and to find out the response of 2020 class chemistry education students to the animated video media developed. This research is a development research with a modified 4-D model (Define, Design, Development). The subject in this study was an animated video media of practicum instructions on carbohydrate material, which was tested on chemistry education students batch 2020. The data collection instruments consisted of material validation sheets, media validation sheets and student response questionnaires. The developed media obtained material validation results with an average percentage value of 89,5% (very feasible) and material validation with an average percentage value of 92% (very feasible). The test results of the chemistry education student response test class of 2020 to the animated video developed obtained an average percentage value of 90,33% (strongly agree). Based on the results of the research and discussion, it can be concluded that the animated video of carbohydrate practicum instructions is very suitable to be used to overcome the problem of the concept of determining the Benedict and Seliwanoff test.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adiyastuti, N., Mulyani., B., & Mahardiani, L. (2012). Efektivitas Metode Pembelajaran StudentTeams Achievement Divisions (STA) Berbasis Science, Environment, Technology and Society (SETS) Berbantu

an Macromedia Flash Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Perubah han Fisika dan Kimia Kelas Vii. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 1(1), 123237.

Ariaji, R., Nasirsah., & Siregar., S.A. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Kimia SMA/MA Menggunakan Camtasia Studio 8. Esakata: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 5(1), 55-64.

Arifin, M. (2022). Pengembangan E-LKPD Interaktif Liveworksheets Berbasis Contextual Teaching and Learning (CTL) pada Materi Minyak Bumi. [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Astuti, A., Panjaitan, R.G.P., & Titin. (2021). Kelayakan Media Video Pembelajaran

pada Submateri Sistem Endokrin. Edukatif: Jurnal Pendidikan. 19(2), 290-303.

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Departemen Pendidikan Nasional.

Elzagheid, M.I. (2018). Laboratory Activities to Introduce Carbohydrates Qualitative Analysis to College Students. World Journal of Chemical Education. 6(2), 82-86.

Fadillah & Andromeda. (2020). Validitas dan Praktikalitas E-Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegrasi Laboratorium Virtual pada Materi Hidrolisis Garam Kelas XI SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan, 4(2), 179-188.

Fitriyah, N., & Sukarmin. (2013). Penerapan Media Animasi Untuk Mencegah Miskonsepsi Pada Materi Pokok Asam-Basa Di Kelas XI SMAN 1 Menganti Gresik. Unesa Journal Of Chemical Education, 2(3), 78–84.

Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video sebagai Media Pembelajaran untuk Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran dan Pendidikan Dasar, 96–102.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. CV Pustaka.

Kaning Sejati, F.U.A. (2017). Pengembangan Video Tutorial untuk Pembuatan Media Pembelajaran Menggunakan Software Geogebra pada Materi Lingkaran. [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Latifah, N., & Lazulva. (2020). Desain dan Uji Coba Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Powtoon sebagai Sumber Belajar pada Materi Sistem Periodik. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(1).

Madcoms. (2013). Kupas Tuntas Adobe Illustrator CS6. Andi Yogyakarta.

Margono. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Rineka Cipta.

Mulyatiningsih, E. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran. Alfabeta.

Nawawi, H. (2012). Metode Penelitian Bidang Sosial. Gajah Mada University Press.

Ningsih, D.S. (2018). Pengembangan LKPD Berbasis Proyek dalam Pembuatan Gel Hand Sanitizer Daun Simpur pada Materi Koloid untuk Siswa Man 1 Pontianak. [Skripsi]. Universitas Tanjungpura.

Nurfitriana, A., Enawaty, E., Harun, A.I., Sahputra, R., & Ulfah, M. (2022). Pengembangan Media Video Animasi pada Materi Perkembangan Model Atom. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2434-2453.

Prasetyo, D.R. (2020). Pengembangan Video Tutorial untuk Pembuatan Media Pembelajaran menggunakan Software Geogebra pada Materi Lingkaran. [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Purwanto Agus, dkk. (2020). Studi Explorative Dampak Pandemic Covid-19 terhadap Proses Pembelajaran Online Di Sekolah Dasar. Journal Of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1-2.

Putri, R. A., & Andromeda, A. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegrasi Laboratorium Virtual pada Materi Titrasi Asam Basa Kelas XI. Entalpi Pendidikan Kimia.

Rahmi, A.D & Octarya, Z. (2020). Desain dan Uji Coba Media Pembelajaran Video Animasi Stop Motion Berbasis Saintifik pada Materi Ikatan Kimia. Jurnal Eksakta Pendidikan. 4(2), 122-129.

Riduwan. (2015). Dasar-Dasar Statistika. Alfabeta.

Rosdiana, H., Ruhiat., Y & Septiyanto., R.F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Kontekstual Pada Konsep Dinamika Gerak. Jurnal Pendidikan Fisika.3(1), 381-387.

Setyosari, P. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan. Prenadamedia Group.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sutrisno, D & Hartesi, B. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Video Prosedur Penggunaan Ayakan Bertingkat (Granule Sieve) untuk Pembelajaran Blended Learning. Jurnal Eksakta Pendidikan, 4(2), 212-217.

Tifani, L. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon pada Materi Minyak Bumi di SMA Muhammadiyah 1 Pekanbaru. [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Tiwari, A. (2015). Practical Biochemistry. LAP Lambert Academic Publishing.

Thiagarajan, S dkk. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. National Center for Improvement Educational System.

Tunggadewi, I.N. (2018). Pengembangan Video Tutorial untuk Pembuatan Media Pembelajaran menggunakan Software Geogebra pada Materi Lingkaran. [Skripsi]. Universitas Muhammadiyah Jakarta.

Widiyasanti, M., & Ayriza, Y. (2018). Pengembangan Media Video Animasi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Karakter Tanggung Jawab Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1).

Yazid, E. (2005). Kimia Fisika Untuk Paramedis. Andi Offset.

Yulia, R, Susanti, E & Rizal, R. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Android pada Materi Elastisitas Bahan untuk SMA Kelas XI. Jurnal Eksakta Pendidikan, 6(1), 1-10.

Published
2022-11-30
How to Cite
Adithya, V., Masriani, M., Ulfah, M., Muharini, R., & Sartika, R. (2022). Pengembangan Media Video sebagai Petunjuk Praktikum pada Materi Karbohidrat. JURNAL EKSAKTA PENDIDIKAN (JEP), 6(2), 222-232. https://doi.org/10.24036/jep/vol6-iss2/691

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.