Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Prosedur Newman

  • Daswarman Daswarman Universitas Bung Hatta

Abstract

A reason for students’ low learning outcomes in Basic Mathematics 1 in PGSD FKIP Univer sitas Bung Hatta is found to be errors in answering the questions. This study aims to describe the errors and find factors that cause students errorly answer the questions in Basic Mathematics 1. This is a descriptive research using case study design with interview and test as data collection techniques.  Errors analysis conducted with Newman Procedures shows that 4.89% of students experience Reading error, 8.22 % of students experience Comprehension Error, 12.67%  experience Transformation Error, 15.11% of students experience Process Skill Error, and 1.56% of students experience Encoding Error. Factors that cause errors include abhorrance of math, carelessness in solving problems, reluctance to ask questions during lecture, and the absence of motivation to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, S. R. (2017). Analisis Kesalahan Berda sarkan Prosedur Newman dalam Menyele saikan Soal Cerita Ditinjau dari Gaya Kognitif Mahasiswa. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 8(1), 17-30.

Amelya, V., Nurharmi, N., & Daswarman, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Take And Give Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Keperluan Sehari-Hari pada Siswa Kelas III di SD Negeri 20 Kurao Pagang Kota Padang. Abstract of Undergraduate, Faculty of Education, Bung Hatta University, 8(3).

Anitah W, Sri. (2009). Materi Pokok Strategi Pembelajaran SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Daswarman. (2018). Pengaruh Metode Eksposi tori Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa PGSD. Jurnal Cerdas Proklamator, 2(1).

Daswarman, D. & Alyusfitri, R. (2017). Pengem bangan Modul Luas dan Keliling Bangun Datar yang Valid dengan Pendekatan Kon tekstual Berbasis Keunggulan Lokal di Se kolah Dasar. Lemma, 3(2).

Heruman. (2007). Model Pembelajaran Matema tika di Sekolah Dasar, Bandung: PT Rosda Karya.

Jamal, F. (2018). Analisis Kesalahan dalam Me nyelesaikan Soal Cerita Pertidaksamaan Kuadrat Berdasarkan Prosedur Newman. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(2).

Jana, Padrul (2018). Analisis Kesalahan Maha siswa dalam Menyelesiakn Soal Matemati ka pada Pokok Bahasan Vektor. Jurnal Penelitian dan Pendidikan Matematika, 2(2), 1-7.

Jha, S. K. (2012). Mathematics performance of primary school students in assam (india): an analysis using newman procedure. In ternational Journal of Computer Applica tions in Engineering Sciences, 2(1), 17-21.
Lufri. (2007). Kiat Memahami dan Melakukan Penelitian. Padang: UNP Press.

Malihatuddarojah, D., & Prahmana, R. C. I. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan permasalahan operasi ben tuk aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 1-8.

Muhammad, G. M., & Karso. P (2018). Pene rapan Model Guided Discovery Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa. Jurnal Eksakta Pen didikan, 2(1), 108-115.

Prakitipong, N., & Nakamura, S. (2006). Analy sis of mathematics performance of grade five students in Thailand using Newman procedure. Journal of International Coope ration in Education, 9(1), 111-122.

Putri, R. W., & Daswarman, D. (2017). Pene rapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together pada Hasil Bela jar Matematika Siswa Kelas V SDN 15 Sungai Geringging. Abstract of Undergra duate, Faculty of Education, Bung Hatta University, 8(1).

Rahmawati, D., & Permata, L. D. (2018). Anali sis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linear Dengan Prose dur Newman. Jurnal Pembelajaran Mate matika, 5(2).

Rosmaiyadi, R. (2018). Analisis kesalahan penyelesaian soal aljabar pada mahasis wa program studi pendidikan matematika Stkip Singkawang. Jurnal Pendidikan Mate matika, 12 (1), 59-70.

Setiawan, Y., Hapizah, H., & Hiltrimartin, C. (2018). Kesalahan siswa dalam menyele saikan soal olimpiade SMP konten alja bar. Jurnal Riset Pendidikan Matema tika, 5(2), 233-243.

Singh, P., Rahman, A. A., & Hoon, T. S. (2010). The newman procedure for analyzing pri mary four pupils errors on written mathe matical tasks: A Malaysian perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 8, 264-271.

Suyitno, A., & Suyitno, H. (2015). Learning therapy for students in mathematics com munication correctly based-on application of Newman procedure (a case of Indone sian student). International Journal of Education and Research, 3(1), 529-538.

Uno, Hamzah B. (2007). Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis di Bidang Pendi dikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Trianto. (2009). Mendesain Model Pembela jaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Tullah, R. H., & Daswarman, D. (2017). Penga ruh Penerapan Model Pembelajaran Koope ratif Tipe Take And Give Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V di SD Negeri 03 Batipuh Kabupaten Tanah Datar. Ab stract of Undergraduate, Faculty of Educa tion, Bung Hatta University, 8(1).
Published
2020-05-27
How to Cite
DASWARMAN, Daswarman. Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Prosedur Newman. JURNAL EKSAKTA PENDIDIKAN (JEP), [S.l.], v. 4, n. 1, p. 73-80, may 2020. ISSN 2579-860X. Available at: <http://jep.ppj.unp.ac.id/index.php/jep/article/view/435>. Date accessed: 04 july 2020. doi: https://doi.org/10.24036/jep/vol4-iss1/435.